Реконструкция на обичая ТрифонЗарезан от Хасковско, "Българска етнография", Н. Колев, София 1987 |
Първият
пролетен празник, чиято обредност се извършва сред природата, е Трифон Зарезан.
Празникът е отбелязван на 01.02. до 1916 год., а след приемането нагригорианския календар той се мести на 14.02. Промените в календара от миналия
век явно все още предизвикват объркване сред някои автори в интернет, където ще
видите погрешното твърдение, че Трифон Зарезан се празнува „по стар стил на 14,
а по нов стил на 1 февруари”. По мое мнение по-реална е датата по стар стил, но
тъй като пропуснах да напиша публикацията преди 13 дни, то компенсирам сега.
Св. Трифон - изображение от Рилския манастир |
Според
житието на св. Трифон, той е роден около 225 г. в селото Комсада, близо до гр.
Апамия, в малоазийската област Фригия, намираща се по това време в
пределите на Римската империя. Неговите родители били ревностни християни и св.
Трифон наследил от тях своята религия. Още в младежките си години той бил
известен лечител, който помагал на болните да оздравеят и така им доказвал
правотата на християнството. Когато бил едва на 17 години, св. Трифон излекувал
от лудост дъщерята на римския император Гордиан (238 – 244), което накарало
целия императорски двор да се отрече от своите езически богове и да приеме християнството.
Но когато Траян Деций (249 – 251) станал император, той бил твърдо решен да
унищожи християнството, тъй като самият той бил езичник. Така св. Трифон станал
жертва на гоненията на християните и бил заловен. Управителят на източните
провинции по това време Аквилин неколкократно му предложил да се отрече от
своя Бог и да направи жертвоприношение към старите богове, за да бъде помилван. Но св. Трифон не отстъпил от вярата си, бил подложен на множество различни мъчения и най-накрая бил осъден на смърт чрез посичане. Но преди войниците да отсекат
главата му, неговата душа се преселила в небесното царство.
В
българските традиционни представи Трифон е считан за покровител на лозята и
на неговия ден празнуват всички, които се занимават с отглеждане на лозови насаждения
или производство на вино, поради което по време на тоталитарния режим празникът
е наричан „Ден на лозаря”. Денят на св. Трифон е познат като Трифон Зарезан,
Трифоновден, Трифон Зарезой, Трифун Чипия, Трифон Пияница и др. Поради връзката
с виното и лозата, както и заради обредите извършвани на този ден, МихаилАрнаудов предполага, че Трифон Зарезан води своето начало от дълбока древност и
по-специално от Дионисиите. Интересно е да се отбележи, че под влиянието на
местните вярвания върху българските икони св. Трифон е изобразен с лозарски косер
в ръка.
Основното
обредно действие, изпълнявано на Трифон Зарезан е символичното зарязване на
лозята. Обикновено то се изпълнява от мъжете лозари, но на много места в
България зарязват и жени, моми и ергени или двама съпрузи. След сутрешната
молитва в църквата участниците в обреда потеглят към лозята. Всеки от тях носи
със себе си дарове за общата трапеза – пита, печена или варена кокошка, вино и
светена вода. Когато пристигнат обръщат се на изток, прекръстват се, и отрязват
няколко пръчки от една или три лози, които се намират в средата или в краищата
на насажденията. В корените и на отрязаното място се излива вино, а на места
посипват и пепел. Докато това се прави се изрича и благословия:
„Хайде да е хаирлия! И тая година берекет! Да се роди
грозде и виното да прелива през праговете! Да няма прибиране на гроздето, да
няма изпиване на виното!”
А когато зарязват двама души тя
може да бъде и под формата на обреден диалог:
„- Трифоне, къде си?
- Под лозята, не се виждам от
грозде.
- Догодина хич да не се виждаш!”
Със светената вода ръсят
всички лози, а с донесената храна се прави трапеза за всички. Отрязаните лозови
пръчки се потапят в бъклиците с вино или се правят на венци и се слагат по калпаците
и рамената на лозарите. Всеки отнася в дома си венец от лозови клонки или
трифонски венец, където го поставя пред иконата. Това е и първата растителност,
която влиза в дома през пролетта. При завръщането си в селото участниците са
предвождани от музиканти и си гостуват взаимно, като празникът и съответно
черпенето с вино, продължават до вечерта. В Северна България преди зарязването
се извършва избор на „цар на лозята”, който трябва да е имотен, благ и с добър късмет
мъж, така че идната година на неговото „царуване” да е също така добра. В
този случай празникът завършва с гощавка в дома на окичения с корона от лозови
пръчки „цар”.
Вместо заключение ще ви поставя един риторичен въпрос за размисъл, като се надявам, че ще отделите достатъчно време и усилия не само да си отговорите, но и да разберете защо изобщо съм го задала. Само ще направя уточнението, че по никакъв начин нямам предвид католическият празник на св. Валентин.
Какво точно е празнувал народа ни и какво празнува в момента на Трифон Зарезан?
Източници:
"Българска митология, Енциклопедичен речник", съст. А. Стойнев, София 2006
"Българска етнография", Н. Колев, София 1987
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Преди да бъде публикуван Вашият коментар трябва да бъде одобрен от администратор.