Артемидор Далдиански и неговите "Съногадания" са един от най-авторитетните древни източници по въпроса за тълкуването на сънища. Творбата е написана през 2 в. и заема обем от 5 книги, насочени към разнородна публика. Избрах да споделя известна част от нея, и по-конкретно някои от уводните думи, в които Артемидор обяснява основните принципи на съногадателя и изкуството за тълкуване на сънища.
1. За
понятията „сънуване“ и „съновидение“, за съществената отлика помежду им и за
точното им определяне немалко съм писал и в други свои работи, но за да не ти
се стори моето изследване непоследователно и като че ли лишено от начало,
смятам за уместно и сега да започна именно от тези две понятия.
Така
съновидението е предвестник на бъдещето, докато сънуването е резултат на
настоящето. (...)
3. (...)
Два са основните подхода, които трябва да се съблюдават в съногаданието:
тълкуване по родов признак и тълкуване по видов признак.
Първо ще
разгледаме родовия признак.
4. От
дъновиденията едни предсказват множество неща чрез множество символи, други –
малко неща чрез малко символи, трети – множество неща чрез малко символи,
четвърти – малко неща чрез множество символи. (...)
5. И по
видов признак съновиденията се разделят на четири групи. Първата група включва
съновидения, благоприятни и по форма, и по съдържание, втората група –
съновидения, неблагоприятни и по двата показателя, третата група – благоприятни
по форма, неблагоприятни по съдържание, четвъртата група – неблагоприятни по
форма, благоприятни по съдържание. Под форма трябва да се разбира видението, а
под съдържание – сбъдването на съня. (...)
9. Накрая
полезно, нещо повече – задължително както за сънувалия, така и за тълкувателя
би било съногадателят да знае кой е сънувалият, какво работи, какъв е
произходът му, какво е материалното му състояние, как е със здравето, на каква
възраст е. И най-вече трябва да се изследва най-щателно самото съновидение,
тоест точното му съдържание. Защото и най-малкото добавяне или отнемане от
него, както ще видим по-нататък, променя качествено тълкованието.
11. Към
своето тълкуване съногадателят трябва да подхожда от две гледни точки: в едни
съновидения трябва да се търси символната логика от началото към края, а в
други – от края към началото, защото в едни случаи е възможно началото да
разкрие значението на края, който е неразбираем и смътен, а в други, обратно –
краят да обясни началото.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Преди да бъде публикуван Вашият коментар трябва да бъде одобрен от администратор.