Преди няколко години се появи една интересна находка сред архивите на историческия музей в Болоня - оловни плочки с проклятия. Мястото на тяхното намиране е неизвестно, но се знае, че постъпват в музея в края на 19 век. През 1899 г. те са подготвени за печат, но с настъпването на Първата световна война те са прибрани и забравени в хранилището на музея. Именно там биват и повторно "открити" през 2009 г.
Плочките могат да се отнесат към 4 - 5 в. сл. Хр., като подобни плочки, разбира се, са откривани и на други места. Но това, което е интересно в този конкретен случай са изображенията, които сравнително рядко се откриват върху плочките с проклятия на латински език. Обикновено изображенията изобразяват или силата, която се призовава да изпълни желанието или жертвата на самото проклятие. Много рядко се среща комбинацията между двата типа изображения, която цели да увеличи чрез визуалния разказ силата на написаното заклинание. Именно такъв е и случаят с плочките от Болоня.
Различават се две фигури. Едната, тази която стои в горната част на плочката, е изправена, с боси крака, а ръцете й са кръстосани или завързани пред корема. На гърдите е изписан магически знак и думи от вида onomata barbarika (т.е. думи на несъществуващ език, но силно използвани в заклинанията), а на мястото на гениталиите е разположена осемлъчна звезда. От лявата страна на главата излизат три змии, а от дясната са запазени две, въпреки че по всяка вероятност и там змиите са били три. Оформянето на змиите като коса е достатъчна причина фигурата да се определи като женска, а позиционирането на тялото - изправена позиция над жертвата, позволява да се изкаже предположението, че това е именно призоваваната божествена сила.
Под тази фигура виждаме друга, която е легнала, отново с кръстосани или вързани ръце пред корема, а цялото тяло изглежда мумифицирано. Учените са напълно сигурни, че това е всъщност жертвата на проклятието, като надписите върху двете му ръце изписват неговото име - Porcellus. Всъщност изображенията на жертвите като мумифицирани се срещат сравнително често върху плочките с проклятия. По всяка вероятност това се дължи на факта, че мумифицирането все пак е пряко свързано със смъртта.
Но след като жертвата е идентифицирана, следва да се върнем към първата, женската фигура, за да се опитаме да разпознаем и нея. Изследователката на плочките прави предположение, че всъщност може да става дума не за някой друг, а за Хеката-Селена. Доводите за това са няколко. От една страна в Гръцките магически папируси, в едно призоваване на Селена, тя е описана по същия начин - с увенчана със змии глава. От друга страна надписът върху гърдите й, също може да се свърже с Хеката-Селена, тъй като "магически многосрични думи съставени от βαρ, βορ/βωρ, φορ/φωρ и подобни, често се свързват с Хеката-Селена". Въпреки това, липсата на факли, тройно изобразяване или някой от другите атрибути на Хеката, пречи със сигурност фигурата от плочката да се определи като популярната богиня.
Учудващо обаче е сходството при позицията на ръцете при женското божество и жертвата на проклятието. Що се отнася до самия жест, в магически контекст той може да се обясни като "ограничавам". Едва ли в случая става въпрос за това, че призоваваната сила е ограничена. По-скоро еднаквия жест идва да покаже едно популярно магическо правило - подобното поражда подобно. Тоест извършвайки жеста на ограничаването, призоваваното божество ограничава бедния Porcellus.
И тук вече в помощ може да ни е текста. Каква е всъщност клетвата, описана в плочката?
"Порцелий.
Порцелий ветеринарят.
Порцелий лекарят.
Ветеринарят.
Унищожи цялото му тяло, неговата глава, зъби, очи...
Нека Порцелий и жена му Маврила бъдат.....(?)
Нека тялото, крайниците, вътрешностите на Порцелий ... се разпаднат, изгният и се сринат.
Порцелий ветеринарят и неговата (жена) Маврила.
Порцелий.
Порцелий.
Ветеринарят (?) Порцелий ветеринарят.
Унищожи, смажи, убий, удуши Порцелий и неговата жена Маврила. Техните души, сърца, бутове, черен дроб..."
И друг път съм писала за плочките с проклятия, но искам отново да отбележа, че често те са правени по поръчка при "специалисти", които са имали познание за нужните заклинания и действия при изготвянето на проклятието. А в случая този, който е изготвил плочката е проявил завидно творчество що се отнася до вплитането на изображения в иначе стандартния текст.
По материали от: C. SánchezNatalías "The Bologna DEFIXIO(NES) Revisited"
Забележка: Преводът на латинските имена е лично мой, което означава, че има възможност и да не е много точен.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Преди да бъде публикуван Вашият коментар трябва да бъде одобрен от администратор.