Много хора считат, че вярата в
старите езически богове отдавна е изчезнала. Но почти навсякъде около нас,
почитта към тях, все още е жива, предавана понякога дори несъзнателно от
поколение на поколение. Нещо повече, народът ни е запазил паметта за свещените места
на древните богове и там все още се извършват обреди, носещи спомен от
античността. Едно от тях е Светилището на нимфите и Афродита, разположено в живописна
местност в близост до село Каснаково, само на няколко километра от град Хасково.
Светилището
е известно още от 1898 г., но първите археологически проучвания са извършени
едва през 1945-1946 г., от небезизвестния български археолог Иван Венедиков.
През 1968 г. обектът придобива статут на национален паметник на културата, а
през 2007 г. проучванията са подновени. Счита се, че това е най-добре
запазеното тракийско светилище на територията на България.
Комплексът е построен около II
в. по инициатива на Тит Флавий
Бейтюкент Есбенериос, за който се смята, че е бил трак на служба в Римската
армия. Той само благоустройва вече съществуващо място за поклонение, а не го
„създава”. Надпис на гръцки език, разположен върху каменния свод над извора, гласи:
"На добър час! Тит Флавий Бейтюкент
Есбенериос и неговата съпруга Клавдия Монтана направиха и посветиха извора на
нимфите и Афродита."
Изворът
– все още действащо място на почит към боговете
Известно е, че около самия
извор възникват множество сгради, строени по различно време, като вила рустика,
баня, амфитеатър и др. Култовият комплекс се е състоял не само от централния
извор, но също така и от храм и помещения за поклонниците. Това, както и
фактът, че светилището е било разположено на място, където се пресичат две
натоварени за времето си пътни артерии, следва да ни наведе на мисълта, че в
древността мястото е било оживена религиозна дестинация.
Разбира
се най-важна роля е имал изворът. Той е оформен в скалата, която е изсечена до
височина от 2,40 м. Водният поток е каптиран, чрез изграждането на три свързани
с каменен улей помежду си басейна. Те са били облицовани с блокове от розов
мрамор, украсени чрез врязани меандрови орнаменти. Фасадата на светилището е
била оформена с мраморна колонада, но за съжаление от нея са оцелели единствено
основи.
Вероятно
някои от вас веднага ще възразят, че светилище, посветено на нимфите и Афродита
няма как да бъде тракийско. Известно е, че траките са почитали Велика Богиня
Майка, която са наричали с различни имена (епитети). Въпреки, че повечето хора
възприемат Афродита единствено като богиня на любовта, според космогоничните
представи тя е персонификация на възпроизводителните сили на природата и майка
на всичко живо, което я приближава значително до тракийската Велика Богиня
Майка. Известни са и епиграфски паметници, свидетелстващи за почитта на траките
към Афродита, а именно Орфеевите химни.
В
образа на нимфите лесно можем да открием предшественик на един познат роден
митологически персонаж – самодивите.
Три
танцуващи нимфи Саладиново, II в. пр.н.е., Археологически музей София
Но
това, което е най-важно в случая е, че народът е запазил в своята памет идеята
за светостта на мястото. И до ден днешен хората вярват, че водата в извора е
лековита, а бездетни жени все още ходят там, за да измолят богинята,
покровителка на плодородието, да ги дари с рожба.
Източници:
Статията е публикувана за пръв път в онлайн списание "Змей Магесник", брой 2
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Преди да бъде публикуван Вашият коментар трябва да бъде одобрен от администратор.