От всички гадателски методи, разпространени и
популяризирани сред широката публика, картите Таро вероятно са най-екзотичния и
най-вълнуващия. Виждаме ги на големия и малкия екран, в списанията, вестниците,
в артистичните проекти на разни художници, а дори и в някои от любимите ни
музикални клипове. Ето защо не е учудващо защо това е вероятно първият
гадателски метод, с който се захващат и начинаещите. Жадни за прозрения в
бъдещето, те много често пренебрегват нещо, което им се струва незначително -
да се запознаят с историята на картите Таро.

Известно е, че игрите с карти, произхождат от Китай, но
навлизат в Европа някъде в края на 14 в. чрез Мамелюкската империя, заемаща
голяма част от територията на днешен Египет. Въпреки, че не знаем какви са били
правилата за игра, известно е че колодата на мамелюците останала почти
непроменена в Италия. Още по това време боите били Мечове, Жезли, Монети
(познати и като Дискове или Пентакли) и Чаши. Всяка боя имала по десет карти с
номера и три „кралски карти” – Крал, Рицар и Паж, като по този начин колодата
била съставена от 52 карти. Вариации се появили из цяла Европа – някъде
променяли само названието на боите или пък дизайна, докато другаде създавали
напълно нови колоди или напълно нови игри с тях.

Играта с Таро картите се разпространила от
Италия към Франция, след това към Швейцария, Германия и други страни, като
добила особена популярност в 16 и 17 в. През 1540 год. Франческо Марколини
публикува това, което днес се смята за вероятно първата книга за гадания с карти.
Въпреки това, картите описани там не се употребяват по познатия ни начин и сами
нямат стойност като гадателски метод, а само помагат да бъде избран такъв.
Интересен намек за различна употреба на Таро е едно сведение от Венецианската
Инквизиция от 16 в., където се споменава, че вещиците използвали картата
Дяволът, за да извършват своите сатанински ритуали. Няма доказателства дали
това е истина или не, но отношението на църквата в общи линии продължава да
бъде негативно спрямо Таро само и единствено в ролята му на хазартна игра,
каквато тя действително е по това време.


„Не
бива да бъда причисляван към тези, които са убедени, че има действително
съответствие между староеврейските букви и символите на козовете в Таро.”
Вместо това той се съсредоточава върху събирането на разнообразни сведения и
символни значения, някои от които окултни, за Таро, за да стигне до собствена
интерпретация. Самият Уейт твърди, че Таро са по-скоро мистичен, а не окултен
инструмент, но неговата най-забележителна иновация е въвеждането на изображения
и за картите с номера – това, което по-късно става известно като Малки аркани.
Колодата, създадена от Уейт става основа
за по-нататъшното развитие на Таро. През 20 в. картите придобиват все повече и
повече известност, като стават предпочитан инструмент на нео-паганисти,
гадатели, различни ентусиасти и окултисти. Развиват се безбройно количество
колоди с различни вариации в размера, формата, наименованието и разбира се
изображенията на отделните карти. Така се стига до момента, в който вече имаме
колоди с вампири, индианци, келти и египтяни, че дори и такива с анимационни
герои. Картите Таро пленяват заради своята универсалност и разбираем език, което
ги прави лесни за употреба. Те са и изключително достъпни: можете да си купите
ваше собствено тесте (или дори да си направите такова), има издадени стотици
книги на тази тематика, а съществуват вероятно хиляди интернет страници. И
мисля, че едва ли би било пресилено да кажа, че днес картите Таро са почти
толкова популярни, колкото преди няколко века когато са били една приятна и
забавна игра, достъпна за всички.
Изображения от горе надолу:
1) Мамелюкска карта - Крал на Чашите
2) Колода „Сола Буска“ – Кралица на Чашите
3) „Слава“, Таро карта от 18 в.
4) А. Е. Уейт
Източници:
http://en.wikipedia.org/wiki/TarotСтатията е публикувана за пръв път в онлайн списание "Змей Магесник", брой 3
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Преди да бъде публикуван Вашият коментар трябва да бъде одобрен от администратор.