четвъртък, 20 декември 2012 г.

Пазене на квас

С типичната си разсеяност днес сутринта осъзнах, че е Игнажден и водена от максимата "по-добре късно отколкото никога", реших все пак да споделя описанието на обреда "Пазене на квас", който се извършва вечерта преди 20 декември. За това какво е квас, защо и как се прави можете да прочетете във връзките, поместени на края на статията. Аз ще се съсредоточа върху описанието на самия обред, което ще направя според това на Димитър Маринов в книгата му "Народна вяра и народни религиозни обичаи".

Димитър Маринов наблюдава обичая в Русенско, като прави уточнението, че е съвсем възможно да съществува и на други места, но тъй като е преследван от свещениците като магьоснически, хората го извършват тайно. Обреда започва вечерта преди Игнажден (т.е. на 19 декември), когато в някоя къща се събират моми, булки и жени, както и няколко "стари жени, обикновено такива, които са познати като добри познавачки на магии, баяне, вражане" и които ръководят обреда. Той започва с хоро, което се играе или в двора на къщата, или вътре в нея, но около нощвите, в които се замесва квасът. Докато повечето жени танцуват, две моми замесват квас, но обърнати с гръб към нощвите. Тези две моми не са случайни - едната трябва да е първородно, а другата - последно дете на майка си. Когато те започнат да забъркват брашното, старите жени изсипват вътре стрити на прах "лековити и магьоснически билелчиви билки, сгорени въглени от леска, явор и цер". След като квасът е готов, бабите го взимат, увиват го и го поставят в единия ъгъл на стаята, където цяла нощ до него стои будна, пази го, жена или булка. През цялото това време хорото не спира, чак до сутринта. На другата вечер пазенето се повтаря, но в друга къща и така 12 нощи - от 19 декември до Василовден, като обредното хоро се играе само 3 пъти - преди Игнажден, преди Коледа и преди Василовден.

Рано сутринта на Василовден, всички моми, жени и булки, които са били част от обреда, се събират в последната къща. Там бабите разпределят кваса на толкова парчета, колкото души присъстват, като на жени, които не са взели участие в "пазенето на квас" по никаква причина не се дава от него.

Димитър Маринов описва, че изсушен квас от този обред е бил използван и като лечебно средство против всяка болест, както и като магическо средство, което се използвало за любовни магии и което пазело къщата от всякакви зли сили и зловредни магии.

Източник:
"Народна вяра и народни религиозни обичаи", Д.Маринов

Полезни връзки:

2 коментара:

Преди да бъде публикуван Вашият коментар трябва да бъде одобрен от администратор.