В обредността, свързана с Тодоровден, можем да открием и елементи с ясно изразен магически характер. Още преди изгрев слънце жените замесват обредни хлябове, които често са и с формата на конче, копито или конска подкова, а върху тях слагат чесън, орехови ядки, сол - все неща имащи свойството да отблъскват злото. Тези пити, заедно с други продукти като жито и бакла, се раздават, за да са здрави конете и да раждат през идната година както кобилите, така и младите невести. Докато правят това жените подскачат, цвилят и се ритат. От тези обредни хлябове се слага и в храната на конете, за да може и те да поемат от магическата им сила.
В миналото много жени са миели на Тодоровден за пръв път косите си след Тодоровата неделя, за да бъдат те здрави и гъсти като конските опашки. Целият празник е свързан именно с края на седмицата след Сирни заговезни, която е посветена на болестите, като и през този ден се спазват забраните свързани с нея. Св Тодор е вярван и като повелител на дребните вредители – мишки, къртици, ето защо мъжете препускат с конете през нивите, защото се счита, че там, където е стъпило конско копито, къртица не рие.
Но най-характерният обичай за Тодоровден е надбягването с коне или т.нар. кушия. Рано сутрин мъжете, и най-вече ергените, водят своите коне на водопой, където ги мият, чистят, решат гривите им и ги накичват с мъниста, цветя и червени панделки. След това (а на места и преди това) се състои и самото надбягване, което в своята същност е един вид изпитание за момците. В състезанието младите мъже показват своята издръжливост, смелост, физическа подготовка и умения и така се доказват пред цялата общност. Победителят, както и неговият кон, получават дар!
В обичаите извършвани от българите, в чест на Св Тодор, както и в тяхната представа за светеца, ясно се открояват предхристиянските корени на празника. Цялата обредност на Тодоровден цели да ознаменува края на Тодоровата неделя и да приветства и подпомогне идването на лятото и края на зимата - събития особено важни за нашите предци.
На този ден имен ден имат: Божидар, Божидара, Дора, Дорина, Доротея, Теодор, Теодора, Теодорина, Тодор, Тодора, Тодорка, като по този повод искам да кажа, за тези, които не знаят, че Теодор, преведено от гръцки означава именно „божи дар”.
Честит празник и помнете традициите, съхранявани по нашите земи с векове, ако не и по-дълго!
Източници:
"Българска митология, Енциклопедичен речник", съст. А. Стойнев
Българските имена
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Преди да бъде публикуван Вашият коментар трябва да бъде одобрен от администратор.