понеделник, 12 септември 2011 г.

Баене - малко разяснения

Още в първата статия в The Occult Room, ви обърнах внимание върху това, че традиционната българска магия и лечебни обреди са неоправдано пренебрегвани от хората, решили да се занимават с мистичното. Повечето от тези млади българи са си съставили погрешното мнение, че всичко, което е свързано с нашата култура е „селско”, дори глупаво и най-вече неефективно. Те са на мнение, че българските магии и баяния са просто „бабини деветини”, т.е. някакви глупави суеверия и семпли заклинания без особена сила.

Това изобщо не е така.

Една от целите, които си поставих беше да ви запозная по-подробно с българската традиционна култура и по този начин да се опитам да дам своя принос в опазването на мистичното ни културно наследство. Поради това, а и защото тази тема беше поискана от един от читателите, днес ще обсъдим най-разпространения вид лечебен обред извършван на територията на България – баенето.

Ако отворим дебелите книги, ще открием следният или подобен отговор на въпроса

Какво е баене?

Това е словесна формула (баилка), с твърдо установен и устойчив текст, който се произнася обикновено тихо от посветеното лице (баячка, врачка), с цел да се извърши заклинание, да се прогони или умилостиви болестта и да бъде излекуван обектът (1)

В този ред на мисли е интересно е да се отбележи, че баенето като лечебен обред е засвидетелствано по нашите земи още по времето на траките. В “История на Витиния”, древният летописец Ариан пише, че

Траке била нимфа, веща в баянията и билките и могла, от една страна, да премахва страданията чрез билки, а от друга, да ги причинява... По името на тази Траке, изглежда, са нарекли и страната" [Arr. Bith. fr.13]

В голяма част от баилните формули се забелязват характерни архаични черти, което е показателно за споменатата по-горе тяхна устойчивост.

Баячката, за разлика от магьосницата, е била силно уважавана личност. Това е било заради това, че тя е била лечителка на всякакъв вид известни и неизвестни, физически и психически заболявания. Дори по времето на нашите баби и дядовци, болниците са се намирали на километри разстояние, което прави баячката най-близката медицинска помощ. Погрешно е да се смята, че баячката е просто една стара жена, която си говори някакви магически думи. В действителност тези жени (а на места и мъже!) са били изключително добре запознати с лечебните свойства на билките (билколечение), както и с човешката анатомия, защото не рядко се е налагало да правят превръзки на счупени крайници и дори да извършват по-елементарни хирургически операции. Самото баене, както и магическият обред, който го съпътства имат и едно друго, доста важно в медицината свойство. Те се определят като психотерапия – въздействие на психическо ниво с цел цялостно оздравяване. За това също имаме сведения от древността, които отново са свързани с нашите предци траките, които считали че душата и тялото са неразделни. В своето съчинение „Хармид”, Платон разказва за един от тракийските лекари на Залмоксис:

От подобно естество, Хармиде, е и въздействието на баенето. Научих го там във войската от един тракийски лекар от учениците на Залмоксис, за които се говори, че можели да направят човека безсмъртен”. „А Залмоксис — рече ми той — нашият цар, който е божество, говори, че както не бива да се заемаме с лечението на очите отделно от главата, тъй не бива да се заемаме с лечението на главата отделно от цялото тяло и също така тялото отделно от душата

В описанието, което Платон ни дава за лечебните практики при траките, лесно можем да разпознаем традиционната българска лечителка-баячка, която сякаш по древните препоръки лекува тялото, но също така и душата. Добър пример за това са така популярните баяния против страх, или както е познато на всички ни „леене на куршум”. Психическото неразположение (страхът) причинява физическо, а баячката е тази, която най-успешно може да го излекува чрез определени баителни формули, но също така и с определени магически действия – самото леене на куршум. В тази връзка се сещам, за Ивета Тодорова-Пиргова, която изключително добре определя баенето по следния начин:

Баенето е лечителски магически обред. Това кратко определение ни дава и целта – лечението, и средството за нейното постигане – магичния обред. (2)

Как се става баяч/ка?

Трябва да се уточни, че в различните краища на страната съществуват различни изисквания за това кога, как и на кого се предава силата на баенето. Но най-разпространено е вярването, че тя се предава по майчина линия, но през едно поколение, т.е. от баба на внучка. Това се случва, докато момичето все още е „чисто” – не е получило първата си менструация. Въпреки, че получава тайното знание на една доста ранна възраст, младата баячка няма право да използва своите познания докато не излезе от детеродната възраст или старата баячка не умре. Въпреки мнението, че баячки са само жени, това не е така. В случай, че няма момиче в семейството, или пък то не желае да бъде посветено в тази обредност, баенето може да се предаде и на момче.

Друго разпространено вярване е, че баене може и да се краде, т.е. скришом да се научат думите на баилната формула, както и съпътстващите я магически действия. Счита се, че крадено баене много „хваща”, ефективно е.

Какво представлява баенето?

На този въпрос ще отговоря като направо ви дам пример за баене.

Баене за страх

Вземи нож с черна дръжка и застани срещу уплашения. Хвани ножа с дясната ръка и „сечи” страха от горе надолу, глава, дясна ръка, лява ръка, тялото, десния и левия крак и пак, бае се:

„Бягай, бясна кучка,

иде бесен вълк.

Иде бесен вълк,

бягай, бясна кучка.

Бягай, бясна кучка,

иде бесен вълк.

Да иде страха в пусти гори,

къде манара не сече,

където петел не пее,

където куче не лае,

където овчар овци не пасе,

където птици не пеят.

Да излезе страхът

из всичките кости,

из всичките нокти,

и до олекне, да облагне,

и да заспиш

като пиле при майка,

като ягне при майка,

като яре на майка,

като дете на майка

на дясна гърда!”

Това се бае 9 пъти. След деветия път човека се мести една крачка назад и пак се бае 9 пъти, после пак така да станат 3 пъти по 9 баенета. Накрая ножа се хвърля през дясното му рамо и човекът си тръгва без да се обръща назад. (3)

Разбира се, в тази кратка статия няма как да обхвана всичко, което може да се каже за баенето, но се надявам, че поне съм хвърлила малко повече светлина върху темата. Отново ви призовавам да търсите информация и сами!

Източници:

снимка: http://www.lostbulgaria.com/

1. „Българска митология, Енциклопедичен речник", съст. А. Стойнев

2. „Баяния и магии”. И. Тодорова-Пиргова

3. Източник Magic Gate Bg, автор Damnameneus

25 коментара:

  1. а за леенето на куршум? много искам да узная думите за него, не възнамерявам да лея на някой просто ми е любопитно

    ОтговорИзтриване
  2. Дори и да искате да баете, то това няма как да стане без да ви е предадено. Колкото до думите, най-добре е да потърсите някакви научни издания, където са записани във възможно най-автентичен вид. Лично аз ви препоръчвам книгата на Ивета Тодорова-Пиргова "Баяния и магии".

    ОтговорИзтриване
  3. Виж, човече, много интересни работи са това! Само вземи поправи Херодот с Платон, защото все едно да замениш Калофер и Калифорния. Това е много известен диалог на Платон с наименовние "Хармид". Тази част, която цитираш си заслужава да се проучи и от науката, защото е интересно да се разбере, че самият Сократ е получил своите умения от траките. Той е признат за бащата на древните елини, а своето посвещение получава от траките, подобно на Питагор!
    Г.

    ОтговорИзтриване
  4. Да, благодаря, грешката е поправена, не знам как не съм обърнала внимание, но случва се на всеки. :)

    Тази част, която цитирам е коментирана в "науката". Който търси - намира!

    И нека помоля, обръщенията от типа "човече" да запазиш за близките си приятели, защото те не са особено подходящи, когато човек говори с непознати.

    ОтговорИзтриване
  5. Здравейте, Cath. Имаше баячка в семейството ми, която из между много деца беше избрала мен да ми предаде познанието. Бях малка, уплаших се и отказах. Гледала съм я как го прави но не научих думите. А сега имам нужда да си бая за страх. Живея в чужбина и тук няма как да издиря баячка. Имате ли идея как бих могла сама да помогна на себе си? Може би това е шанс да довърша недовършеното.

    Използвам възможността да Ви благодаря за блога, който пишете. Казват че запазването и предаването на познание е път към безсмъртието.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте,

      за съжаление при положение, че не ви е предадено (или не сте "откраднали" знанието), то няма как да извършите обреда. Ако вашата роднина е все още жива, можете да се обърнете към нея за съвет. Но само действията или само думите в едно баене не са достатъчни, тъй като те представляват една неразривна цялост. По-скоро потърсете някакъв друг начин за справяне с проблема си.

      Успех!

      Изтриване
  6. Добър вечер,
    искам да ви попитам има ли някаква възможност да се науча да бая след като вече съм преминала детската възраст? Чувала съм , че и по време на бременност може , благодаря предварително :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте,
      както съм посочила по-горе изискванията към бъдещите баячи/баячки се различават в различните райони на страната. Много от старите баячки са склонни да предават това, което знаят и на по-зрели жени, защото съществува вярването, че баячката не бива да умира без да е предала способността си да лекува, а желаещите са все по-малко и по-малко. Разбира се, всичко зависи от този, който ще ви посвети в тази лечителска обредност.
      Успех!

      Изтриване
  7. Дами и господа, много моля бъдете по-внимателни с всичко ,което откривате, защото аз и семейството ми си патим цели 19 години от една такава баячка, която едновременно е и бръснарка. Ако знаете колко скрити и подли могат да бъдат посветените в баенето когато са неморални и безсъвестни ,просто ум неможе да го побере.
    Бъдете здрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Все пак трябва да се има предвид, че не всяка жена, която се самоопределя като "баячка" е такава!!! Както е описано по-горе посвещаването в този вид лечителска дейност е доста консервативно и обикновено носителите строго следят за наличието на адекватни морални ценности у този, на който искат да предадат знанието си. Именно поради липса на добър морал много баячки са предпочели да НЕ предават на собствените си роднини, а на чужди хора, които притежават необходимите качества да бъдат лечители.

      При всички положения - пазете се от шарлатани! И най-вече - никога не се доверявайте на "баячка", която има готова "тарифа" за услугите си!!!

      Изтриване
  8. Здравейте, не сьм влизала преди в този сайт, намерих го чрез гугал и ми беше много полезна статията. Благодаря много. но имам още един вьпрос ако може някой компетентен да ми о говори,ще му бьда благодарна.
    случая е следния...
    Преди години баба ми ми баеше от страх и уроки /вече не е сред живите/ ,баба ми е по бащина линия, и наистина действаше. Казваше ми че я е научил някой не помня кой... Казваше че трябва да ми каже преди пьрвият цикал... Помня че баеше с брашно от страх ,след ритуала и думите хвьрляше брашното на стената и се исписваше картина на това от което те е било страх, все едно някои го е нарисувал. От уроки обичах да ми бае часто, харесваше ми.... Бях мьничка но ми се е забило в сьзнанието. Не сьм я виждала да бае на друг, возможно ли е да е била баячка?
    До скоро не се ровех в такива неща по простата причина че ме е страх от всякакви сврьхестествени,магични и тем подобни неща който не разбирам.
    Всички спомени от детство о и това,че избягваше да кьлне хора,но кажеше ли нещо веднага ги ловеше /в 90% от случаи е :D / -ей да не си помислите,че беше лош човек, напротив беше прекрасна...
    ме навеждат на мисьлта ,че е била баячка...

    та исках да попитам возможно ли е да е била баячка при положение че не е практикувала вьрху други хора можеби ... Така де.. Нали трябва да помагат постоянно :):):):)

    Ще се радвам ако отговорите, благодаря :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Във въпроса Ви е и отговорът - след като баба Ви е баела значи е била баячка. Още повече, че е споделила, че й е било предадено и е изразила желание да предаде и на Вас. :)

      Изтриване
  9. Статията е много интересна миналата година завърших с Дипломна работа на тази тема, също така ми е предадено баенето от моята баба, която, го е получила от свекърва си. Мога да бая против уроки и имам думите за лее не на куршум. Доста често ми се случва, когато бая на някого против уроки, съответния човек получава световъртеж, кой по - силен, кой по-слаб, но след това минава и уроките и световъртежа. Въпросът ми е следният : На какво се дължи това виене на свят?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Направо ме е срам, но виждам този въпрос чак сега. Някак ми е убягнал преди време, за което се извинявам. Не знам дали човекът, който пита ще види, че съм отговорила, но все пак ще отговоря, за да могат и други, които се интересуват да видят. :)

      Главоболието, световъртежа и най-вече прозяването често са нещо, което се появява по време на баене. Старите хора казват, че това се дължи на това, че "лошото" си тръгва от човека. Младите хора обичат да си го обясняват с движението на различните видове енергия. Самото главоболие е съвсем очаквано при баене против уроки, като понякога дори наличието на силно, необяснимо главоболие може да е сигнал, че сме урочасани. На места смятат, че ако глава боли силно в предната част (около челото), това се дължи на уроки.

      Изтриване
  10. Миналата година, малко след като почина пра-баба ми, разбрах, че съм наследила от нея лечителски способности така да ги нарека, но нито мога да бая нито да лея куршум. Някои хора, които са запознати с тези неща, са ми казвали, че тя е предала всичко това на мен, но аз не помня да съм приемала или отказвала, нито помня да съм чувала думите от устата на пра-баба ми. Чудя се, дали след време, когато така да се каже свикна с тези неща, ще се науча да бая и лея куршум?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте,
      след като имате желанието, винаги можете да се научите да баете и да леете куршум. Но във Вашия случай по-важното е, че имате и кръвта, т.е. имали сте лечител в семейството. Ако тематиката Ви е интересна, силно препоръчвам книгата на Ивета Тодорова-Пиргова "Баяния и магии". Можете да прочетете и рецензията, която съм написала за нея в графа "Рецензии". Там ще намерите много полезна информация. Успех!

      Изтриване
  11. Здравейте, чак сега намерих този сайт, но никога не е късно.
    На мен баба ми ми предаде думите за баене когато бях малка, но за съжаление съм ги забравила, тогава не знаех, че трябва да е преди първата менструация и се чудех защо след няколко години когато я помолих отново да ме научи тя ми отказа. Вече помня само началото на текста и нямам никакъв спомен за останалата част.
    Въпросът ми е дали ще има проблем ако я помоля отново за ме научи, защото на практика аз вече съм учена или ще трябва да оставя нещата така и евентуално да науча друг вид баене, защото съм обсъждала видовете баене с други баячки и досега не съм срещала същия метод.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Разбира се, че можете да я помолите отново. Вече дали тя ще се съгласи е друг въпрос. :) Ако нямате нищо против пратете ми на имейла ( cath@abv.bg ) думите, които помните, че ми стана интересно.

      Изтриване
    2. Здрвейте Cath,
      При баенето е много важно думите да не се казват, независимо дали искате да ги научите или не. Те се предават само в семейството. Когато думите бъдат споделени тяхната сила вече не е толкова силна, а и самата баячка губи силата си да бая.
      В моето семейство също се предава, но думите не се казват!
      Поздрави!

      Изтриване
    3. Здравейте Милен,
      да, действително на някои места думите не се предават, защото се вярва, че така се губи силата им. Поради тази причина и баенето се "краде", т.е. слуша се тайно, по време на действителен обред. Но на други места подобно изискване няма. Тодорова-Пиргова споделя в книгата си, че много баячи и баячки отказват да кажат думите, но нямат проблем да ги запишат - за магически акт се възприема самото казване, докато с писането (тъй като няма произнасяне) няма проблем. Благодаря за информацията! А вие от кой край сте, между другото?

      Изтриване
    4. Здравейте Cath,
      Възможно е, в различните краища на България има различни предания на траките. Рода на баща ми и майка ми идва от Източна тракия. Бих казал, че съм си Тракиец (Българин), но това е относително в днешно време.

      Изтриване
  12. Здравейте, аз искам да споделя, че от няколко месеца съм на нова работа и всеки ден съм урочасана и немога да рязбера от кого е, а и да разбера каква ли полза ще има ... баят ми по 3-4 човека поолеква ми и докато отида на работа на следващия ден е същото.. :( Има ли някакъв начин да спра да урочасвам завинаги, защото това е някакво проклятие

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте,
      ако всеки ден Ви баят по 3-4 човека, то предполагам все някой от тях ще знае как да предотвратява уроки. Обърнете се към тези хора, те са по-добре запознати с проблема Ви от мен. :) А от мен само съвет - както не пиете по четири антибиотика, когато сте болни, така не е добре и да Ви баят четири души по четири различни начина. Успех!

      Изтриване
  13. Здравейте, водя децата си при една бабичка да им бае за стрес. Последния път тя ми написа на един лист нещо и каза,че вече сама ще мога да им бая. Мен ме достраша и взех листа но не знам какво пише там. Редно ли е без да искам да ми предава баене за страх и ще мога ли аз да бая действително?

    ОтговорИзтриване
  14. Добър вечер , не знам защо тази вечер си мислех за баенето и случайно попаднах на вашата статия.
    Като малка си спомням в селото на бабами имаше една жена която бавеше и лееше куршуми на всички .
    Но интересно имам много силен спомен от другата ми баба ( по бащина линия ) , който се съм запомнила , но чак сега разбирам след като прочетох статията , че тя може би е била баячка .
    Имах много силно главоболие веднъж докато и бях на гости , тогава тя ме сложи пред чешмата и започна да полива лицето ми с вода , но в същото време плюеше в ръката си .
    Главоболието изненадващо изчезна , тогава тя ми каза че някой най -вероятно ме е урочасал .
    Въпроса ми е , имали вероятност да е била баячка ? Нямам сведения да го е правила на други хора .

    ОтговорИзтриване

Преди да бъде публикуван Вашият коментар трябва да бъде одобрен от администратор.